granada and beyond..

23 mei 2014 - Grazalema, Spanje

Uiteraad moeten we even halt houden in Granada om de mogelijk belangrijkste toeristiche atractie in het zuiden van Spanje te bezoeken. Het Alhambra de reis erheen voert ons door het laatste stukje Sierra nevada's. Erg mooi. We hebben een camping in het midden van de stad gevonden waar het redelijk OK camperen is. Tot verdriet van Madelief is ook hier het zwembad nog leeg. Tot verdriet van ons en onze lezers is er wel wifi, maar wie dacht dat een slak traag was...of het netwerk op het werk.... tjaa er is altijd nog zoiets als gratis camping wifi op camping "sierra nevada" in granada. Omdat we toch graag even wat wilden orienteren op Marokko was dit aanleiding om maar een lokale pre-paid internet kaart voor de telefoon te kopen. Ik zal je de details besparen, maar het duurde een uur of twee en de lieftallige dames bij orange hebben tot een half uur na sluitingstijd iedereen gebeld die er ook maar iets verstand van kon hebben om de settings op mijn telefoon goed te krijgen. Dus die 15 euri had ik er al ruim uit. (Benieuwd wat ik straks thuis weer moet doen om het weer recht te zetten, maar voor nu werkt het.)

Het Alhambra was indrukwekkend. We hebben onze ogen goed opengehouden om het nisje te vinden waarin ons nichtje Jolie gefotografeerd is en volgens mij hebben we het ook gevonden, maar Madelief paste er niet in. Dus niet helemaal gelukt om dezelfde foto te maken. De hele dag hebben we het niet echt warm gehad, wat wellicht een voordeel was voor dit uitstapje maar tevens een voorbode voor wat er nog ging komen. De dag erna hebben we in de regen ons kampementje ingeklapt om daarna in een typsich spaans ingericht cafeteriaatje (typsich spaans is misschien wat overdreven het had iets minder van een sportkantine weg dan de meeste uitspanningen hier) churo's met choco als ontbijt te nemen. Geen idee of ik het goed schrijf maar volgens ome Gert-Jan is dit geweldig spul. Choco is dan een soort van kruising tussen chocomel en stevige chocoladesaus, churo's is iets dat tussen uitgerolde donuts en lange vinger vormige oliebollen inhangt, tel hierbij 4 kopjes "cafe con leche" en evenveel glazen vers sinaasappelsap gecombineerd met pan tostados en voor 15 euri heeft de hele familie de buik weer vol en de haartjes weer droog.

Na dit typisch "lonely planet" georienteerde uitstapje zijn we Andalusie ingedoken. We hebben een prachtige route gereden die ons uiteindelijk in Ronda bracht waar we een paar uur rond gedoold hebben om uiteindelijk op de plaatselijke camping te belanden. ANWB goedgekeurd en zoals je weet houden nederlanders van ruime plekken, een informele sfeer, een fijne speelstuin en voldoende vlakke ondergrond om je tent op te zetten. Deze *** camping had weliswaar een bijpassend prijskaartje maar bood dat alles verder niet. Wat het wel had was een goed gevuld zwembad en in tegenstelling tot het badje in Trevelez (zo groen dat Kermit er een beetje bleek bij af steekt) was het water hier mooi helder. Zwemmen dus!!!! Ondanks dat de weervoorspelling een gevoels temperatuur van 5 graden aangaf, met name vanwege de frisse bries die er stond.
Een half uurtje later stonden papa en Madelief, een beetje frisjes, weer voor de tent.

We hebben die nacht en aantal keer terug moeten klimmen naar de hoge kant van de tent maar verder goed geslapen. Toch was dit niet de plek die we zochten om even bij te tanken en iets van voorbereiding en voorpret voor Marokko te hebben. Dus de hele boel weer ingepakt en nog lekker een dagje door andalucia getoured. Picknicken op mooie plekjes en uiteindelijk een camping zoeken op het moment dat voor ons gevoel de dag wel om was. In Grazalema dus. Een heerlijk rustige plek in de bergen waar we een dagje extra zullen blijven.

In de ochtend speelt Madelief, Pirates of the Carabean (of iets anders waar zwaarden en piratenpetjes bij komen kijken) met twee leeftijdgenootjes. Hierdoor beginnen we iets later dan de bedoeling is aan een bergwandeling met veel klauter klim stukken. Zeker 5 km met veel rotsblokken later zijn we terug in ons dorpje om de dag met tapa's af te sluiten. Madelief is er trots op dat ze zo goed kan bergwandelen en paps en mams ook best een beetje.

Op deze camping hebben we ook een stel gesproken dat net terug kwam uit Marokko en dat geeft ons net dat zetje dat we nog nodig hadden. Morgen gaan we richting Tarifa, waar we 1 of 2 nachten blijven en van daaruit naar Marokko. We zijn benieuwd hoe het ons gaat bevallen daar, maar we hebben er nu in ieder geval al veel zin in en ook een beetje en idee van de route. We willen vroeg met de boot om dezelfde dag nog een stukje landinwaarts te rijden naar Chechaouene (geen idee hoe ze het daar spellen, heb het nu op 4 verschillende manieren gezien, maar dit is wat er op onze kaart staat) de blauwe stad. Waarna de richting globaal via Fez naar Marrakesh is. We gaan het zien.

Ondertussen is het hier weer te koud aan het worden om nog fatsoenlijk ites te kunhen tyopen (je ziet wat er gebeurt als ik niet voortdurend op de backspace druk), maar ik ben ook weer een beetje bijgeschreven geloof ik.

Groet, Wilberth, Caroline en Madelief.

1. Sabien:
    23 mei 2014
    Wat hebben jullie al veel plekken bezocht en campinglife gehad! Heerlijk dat er nog veel meer ontdekt en beleefd gaat worden.
    Wij vonden alles rondom Alhambra vreselijk toeristisch maar het Alhambra hadden we voor geen goud willen missen. Door jullie blog
    kwamen onze andalusie herinneringen weer even boven!
    Afgelopen wk was t hier heerlijk warm. Jurkjesweer! Veel plezier en mooie belevenissen gewenst voor Marokko!
    X
  2. Peggy:
    23 mei 2014
    we krijgen door jullie verhalen al weer echt zin in de vakantie maar dat duurt nog wel even.we hebben hier nog een dag of 3 mooi weer en dan word het ook hier weer koud en nat, getverrr.
    we beginnen inmiddels ook aardig benieuwd naar jullie foto's te raken, als jullie terug zijn moeten we echt snel een bbq-tje doen, kunnen de meiden spelen en wij bij kletsen. maar voor nu eerst geniet van marokko en het betere weer hopelijk.
    groeten van ons
  3. Oma van den Berg:
    25 mei 2014
    Oma geniet erg van het reisverhaal maar nog meer van de fotos van jullie allemaal zoals jullie gezellig bezig zijn. Wij blijven zo lekker op de hoogte van wat jullie doen. Kusje voor Madelief en nog veel plezier met jullie verdere reis. Groetjes Oma en Opa.
  4. Suzanne:
    25 mei 2014
    Leuk om jullie verhalen te lezen en te lezen hoe jullie genieten! En wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt, super!
    Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in Marokko! Geniet van de verdere reis!

Groetjes, Suzanne
  5. Wendy:
    25 mei 2014
    Wat een leuk verhaal weer!
    Lekker hè?! Churros in slappe nutella...mmmmm..... Heel veel succes in Marokko, op naar het echte avontuur. Wij zijn heel benieuwd! Liefs van ons
  6. Cindy rodenburg:
    26 mei 2014
    Wat heerlijk om jullie avontuur te lezen!!! Ik kijk steeds weer uit naar jullie nieuwe verhalen!Geniet lekker verder!
    Liefs Cindy!
  7. Heidi:
    28 mei 2014
    Het duurde even voor ik op de site kon komen.... Maar inmiddels heb ik ALLES gelezen. Geweldig en wat schrijven jullie leuk. Elin vind de foto's fantastisch en gaf zelfs een kus op het beeldscherm omdat ze madelief zo mist!
    Wat hebben jullie al veel leuks gedaan. Barcelona helemaal leuk en ook de lemore camping. Hoop dat we daar ook nog ooit komen. En dan nu op naar marokka om nog meer te ontdekken.