tarifa, de laatste stop in spanje

31 mei 2014 - Tarifa, Spanje

Het is al weer een week geleden dat we iets van ons hebben laten horen, welnu, we maken het goed en zijn ondertussen in Fes (M) gearriveerd, maar daarover later meer. Laat ik eerst eens proberen om de ontbrekende dagen wat in te vullen.

Volgens mij heb ik u, de lezer, achtergelaten op het punt dat we Grazalema achter ons lieten.
Omdat de omgeving in Andalucia ons prima beviel hadden we niet veel haast om het gebied uit te komen en dat treft, want vanuit Grazalema kun je met alle haast van de wereld toch niet sneller dan heel rustig terug naar de bewoonde wereld kronkelen. We hebben nog een uurtje lekker aan de tapas gezeten in als ik me niet vergis "jimena de la frontera" terwijl madelief de tweeling van de herbergier bezig hield met haar kleurboek. Na deze stop nog een paar uur tussen de kurkeiken doorgereden (dit nationaal park leek op de kaart al groot, maar met een gemiddelde snelheid van nog geen 50 per uur slingerend over een op veel plekke verzakte weg voelde het nog veel groter) kregen we voor het eerst sinds dagen weer zicht op de kust.
Nou ja, kust, de horizon was eigenlijk al direct gevuld met een bergketen aan de andere kant van het water. Het nauw van Calais is toch redelijk wijds in verhouding tot de straat van gibraltar. Marokko lonkt. Maar eerst is er nog wat bijtanken te doen.Reizen met kinderen kost nu eenmaal wat energie. Voor het zover is gaan we in Tarifa eerste eens even in de haven kijken. Je kun hier kiezen uit 2 Ferry operators, ze vertrekken om en om op het hele uur en de prijzen zijn ook nogal vergelijkbaar, Kortom, nog geen kaartje kopen, maar gewoon op de dag van vertrek de boot paķken die dan het eerst gaat.

We knorren aan de andere kant weer de stad uit en nemen een camping vlakbij de zee (uiteraard) waar we voor het eerst deze trip onze eigen BBQ gebruiken (dat was op de meeste eerder plekken verboden ivm brandgevaar) en waar we de volgende dag een beetje op en neer pendelen tussen ons zwembad en de kite-surfers op het strand. Verder is hier niet zoveel te beleven, dus de keus is simpel, of we blijven een week hangen om een cursus kite surfen te doen (aanlokkelijk moet ik eerlijk zeggen), of we gaan de dag erna maar eens naar Marokko. Het werd de tweede optie. We hebben nog een laatste keer in het zwembad gedoken en onze spullen ingepakt als we rond de middag op ons gemak de camping verlaten. We doen nog wat boodschappen en gooien de tank nog eens vol, eigenlijk willen we nog een pin-automaat gaan zoeken als Caroline opmertk dat het wel lijkt alsof er tussen 1300 en 1600 geen afvaarten zijn. Het is dan 12:45 en we zijn net buiten de stad. Het zal wel lekker kansloos zijn, maar niet geschoten etc.. dus toch maar direct koers gezet naar de haven om te kijken of we de afvaart van 1300 nog kunnen halen. De parkeerplaats bij het kantoor was vol, achteraf gelukkig, want nu rijden we door tot nagenoeg tegen de slagboom bij de boot, waar ik het kantoor in hol terwijl de ene ijverige medewerker net het bordje van "volgend afvaart 1300" van het raam haalt knikt de andere (achter de kassa) me toe dat ik nog mee mag. Een derde draait wat met zijn ogen zwaait om onduidelijke redenen met zijn vinger wat bij zijn voorhoofd terwijl hij de kassaman iets misnoegd aankijkt. Maar het mag de pret niet drukken, binnen 5 min na aankomst in de haven zijn de tickets gekocht en de auto aan boord, zo snel ben ik nog nooit ingechecked.

We zitten op de boot, door het eindspurtje overvalt het ons allemaal toch nog een beetje merken we, ook omdat de omroepinstallatie in alle talen die ze proberen vooral ruist en kraakt terwijl toch alle mensen om ons heen driftig formuliertjes in aan het vullen zijn die ons helemaal niet bekend voorkomen. Bij navraag blijkt dat nodig te zijn voor de Marokaanse politie en had je die op het kantoortje van de ferry maatschappij mee moeten krijgen. Nog meer navraag leert ons dat er in het cafetaria aan boord nog witte formuliertjes te krijgen zijn (lichte paniek, want er zijn ook gele formuliertjes in omloop die ik dus niet kan krijgen)
Maar Ok, de witte formuliertjes maar eens ingevuld. Ondertussen had ik ook geleerd dat die rij op de tweede verdieping niet voor het toilet stond, maar voor het loketje van de politie ambtenaar en dat die formuliertjes ingeleverd en je paspoort afgestempeld diende te zijn alvorens je van boord kon gaan. Hoe kom ik toch aan gele formuliertjes?
Uiteindelijk stond ik, met alleen witte formuliertjes, achteraan in de rij waar ik tot mijn opluchting met enige regelmaat de politie ambtenaar met licht geergerde blik gele formuliertjes zag weigeren. "C'est pour retourner, seulement les papier blanc s'il vous plait"
De gele hoefde ik dus pas op de terugweg te hebben. Even later had ik drie gestempelde paspoorten in mijn hand en was Tanger al door de zijruitjes te bewonderen. We zijn in Marokko...

1. Sabien:
    31 mei 2014
    Fijn om weer van jullie te horen! En wat schrijf je heerlijk : ik zie t helemaal voor me en beleef de reis echt mee. Wat een gedoe op de boot. Dat was geen ontspannen bootreis maar toch goedgekomen!!
    Ik kijk uit naar jullie volgend blog. Hartstikke leuk dat jullie de reis maken en de achterblijvers in geuren en kleuren op de hoogte houden. X
  2. Ilse:
    31 mei 2014
    Wat een heerlijke reis maken jullie en wat fijn dat er nog tijd is om naar Marokko te gaan! Geniet er van!
  3. Peggy:
    31 mei 2014
    marokko here they come!. Lekker hoor, na al het gestres van de papiertjes is het nu genieten van het mooie marokko. Het weer is daar ook vast prima. fijn ook dat de landrover het zo goed doet. dikke knuffel van ons uit liemt
  4. Charlotte:
    1 juni 2014
    Fijn om weer van jullie te lezen, ben benieuwd naar jullie Marokko avonturen. Geniet er van Xxx van ons
  5. Marleen en de mannen:
    1 juni 2014
    Hallo lieve mensen,
    We genieten erg van jullie leuke verhalen! Fijn om jullie zo te kunnen volgen, weten dat het goed met jullie gaat en dat jullie het goed hebben. Erg benieuwd of Marokko net zo leuk wordt als Spanje. Hier gaat alles zijn gangetje, druk met huis en minimaal 1 voetbaltoernooi per weekend (per kind)! Heel veel plezier in Marokko en hopelijk tot snel met het volgende reisverslag!
    Dikke kuzz, Jochem en Marleen en nog een extra knuffel voor Madelief van Brent, Niek en Mats.
    ps: er was nog een leeg plekje in de schommelbank van ome Gert-Jan en tante Wendy bij de verjaardag van Jolie. Volgende keer toch echt weer een nieuwe foto maar dan nu wel van 2 meisjes en 3 jongetjes!
  6. Heidi:
    3 juni 2014
    Namens elin:
    Ik hou van jou, maar ik mis je heel erg. En we hebben thuis vaasjes versierd met bloemetjes erin.
    welterusten Madelief ik ga nu in bad.

x Elin
  7. Miranda:
    4 juni 2014
    Hey lieve reizigers, hoe is het met jullie? Gaat het goed in marokko? Hier alles goed. De vouwwagen is getest, vakantie begonnen en bijna naar de ardeche. Hebben er zin in. Goede reis weer verder en tot later. X miranda, marcel en wouter.
  8. André en Karin:
    5 juni 2014
    Hoi Caroline, Wilberth en Madelief,

we hebben jullie verhalen in één keer gelezen, heerlijk en veel herkenbaars. Wat zullen jullie genieten van al die geweldige indrukken en belevenissen, maar ook wel spannend! Wij blijven jullie zeker volgen. Geniet met volle teugen van alles. Lieve groet van André en Karin
  9. Marjel:
    6 juni 2014
    Halle alle 3, Eindelijk ben ik er toe gekomen jullie verhalen te lezen. Wat een avontuur hebben jullie al achter de rug en wat ligt er nog veel in het verschiet. Ontzettend leuk ook om de foto's te bekijken. Jullie reis gaat er echt door leven voor de achterblijver. Het is toch van een ander kaliber dan een vakantie van een paar weekjes. Jullie beleven de landen waar je doorheen gaat veel intenser en in een veel lager tempo, waardoor je de landsaard goed meekrijgt. Geniet er maar fijn van. Veel mensen willen dit, maar slechts een enkeling komt ertoe het ook daadwerkelijk te gaan doen.
    Wij vertrekken morgen voor 16 dagen naar Estland, geen alledaagse bestemming, waar we heel veel zin in hebben. Groeten en veel moois voor jullie onderweg.
    Marjel van Dijk.